Az önértékelés vitathatatlanul az egyik leghatékonyabb eszköz, hogy megértsük, javítsuk az oktatás minőségét.
Az itt következő, az intézménye jobb minőségéért kifejtett tevékenység érdekében megfogalmazott javaslat azt a célt szolgálja, hogy az intézmény munkatársai számára áttekintse és adaptálja a PDCA-ciklust. Amíg a PDCA-ciklus- egyébként logikus módon - a tevékenységek tervezésével kezdődik, ez a javaslat kezdetnek egy értékelési fázist ajánl, mivel a specifikus problémák megfogalmazása és a megoldásukhoz vezető utak keresése valószínűleg jobban felkelti a munkatársak figyelmét és jobban motiválhat a részvételre.
Az EQAVET- ajánlások javaslatai
Az EQAVET- ajánlások azt javasolják a nemzeti referencia-pontoknak, hogy támogassák az önértékelést, mint a minőségbiztosítás hatásos kiegészítő eszközét.
Hasonlóan fontos javaslat még az is, hogy támogatni kell a tanárok közötti kommunikációt és a tanárok, szakoktatók és a többi érdekeltek tudatosságát a szervezet kritikus pontjait illetően, mert ez vezethet a változtatások és a fejlesztések iránti szükséglet erősítéséhez.
Önértékelés
Az önértékelés biztosítja, hogy intézménye tudatosítsa erősségeit és lokalizálja a fejlesztendő területeket. Ezen az alapon lehet fejlesztési terveket készíteni és speciális működési módokat eltervezni és bevezetni, és ez által a minőséget javítani.
Nem olyan önértékelési kezdeményezésről van szó, amelyet bármely intézményben sikerrel lehetne alkalmazni. A külső akkreditálások leginkább formalizált rendszerei útmutatást adnak az önértékelés formáihoz. Több uniós tagállamban - azon kívül, hogy törvényben szabályozottak a rendszeres önértékelések, - az oktatásirányítók pontos útmutatást adnak a végrehajtás kritériumairól is.
Az önértékelés végső célja az, hogy támogasson egy hosszú távra szóló minőségbiztosítási rendszert és fenntartható minőségkultúrát biztosítson. A rendszeressé váló önértékelések segítik mérni a folyamatos fejlődést, segítik összehasonlítani a jelenlegi teljesítményeket a korábbiakkal, és biztosítják a minőségügy egyenletes fejlődését.
Önértékelés alatt különböző célok követését érthetjük, de ne várjunk tőle túlzottan nagy eredményeket. Az egyik fontos eredmény az lehet, hogy az önértékelés segít tudatosítani a problémákat és hiányokat, másrészt megmutatja, hogy a belső kommunikáció és tapasztalatcsere megszervezése terén milyen teendők vannak. A változtatás és fejlesztés csakis e két folyamat sikeres teljesítése alapján képzelhető el.
Mielőtt belekezdenénk az önértékelésbe, három feltételnek kell megfelelni, különben a folyamatnak nem sok értelme lesz.
(a) a vezetőségnek teljes meggyőződéssel kell támogatnia a projektet és elkötelezetten kell részt vennie a projekt irányításában is;
(b) a vállalkozás megvalósításához indokolt nagyságrendű és elérhető erőforrásokkal kell rendelkezni;
(c) a fejlesztésekre szánt erőforrásoknak pántlikázott (kizárólag a megadott célra felhasználható) összegekből kell állniuk.
Az első önértékelő lépésekhez ajánlatos egy négy szakaszból álló eljárást tervezni, amelyeket később a megfelelő sorrendben meg lehet ismételni. A szakaszok a PDCA-ciklusra alapoznak, és mindarra, amit a kézikönyv 3. fejezetéből megismertek. A négy szakaszból álló önértékelő folyamat a következő lépések segítségével valósítható meg:
Ezáltal nagy mennyiségű adatot tud generálni, összegyűjteni. Az adatok elemzése és értelmezése elősegíti a helyesebb döntéshozatalt. Akkor igazán hasznos az önértékelés, ha a szervezeten, iskolán belül részt vesznek benne a tanárokon kívül a diákok, a a nem pedagógus alkalmazottak és más érdekelt felek is, mint például munkáltatók. .
Forrás: http://www.cedefop.europa.eu/en/publications-and-resources/publications/...
Lannert Judit oktatáskutató előadását mindenkinek ajánljuk, mert igazán tökéletes áttekintést ad a témában. Ha elemezni szeretnénk az oktatás minőségét, annak szintjeit és „szereplőit”, ha szeretnénk többet tudni azokról a kutatásokról és kutatási eredményekről, melyek ezzel összefüggésben születtek, akkor fontos végigkövetni ezt az előadást.
A mindenkori minőségbiztosítás legfőbb kulcsa az oktatásban maga a Tanár.
Lannert Judit (2015): Iskolai eredményesség, eredményes iskola, a "Pedagógusképzés, iskolai eredményesség, esélynövelés" című jubileumi konferencián elhangzott előadás, Eszterházy Károly Főiskola, Eger 2015. április 30.