E5 - Konzultáció a tanárokkal: Tanárok szerepe az oktatás minőségében

A projekt keretében az iTStudy Hungary szervezett egy konzultációt a magyar szakoktatásban dolgozó tanárokkal.

A konzultáció céljai

  • tanárok és oktatás minősége közötti kapcsolat tisztázása, hazai és külföldi kutatások eredeti forrásai alapján;
  • minőség a tanári gyakorlatban - reflexió módszerei, eszközei;
  • IKT-ben rejlő lehetőségek.

A kutatásokból vett másik következtetés, hogy a tanárok minőségmutatói a tanulók eredményességére ugyan ellentmondásos hatást gyakorolnak, de az kijelenthető, hogy a tanár szerepe sokkal fontosabb, mint pl. az iskolaszervezet, a vezetés, vagy az anyagi feltételek!

Az   én   minőségbiztosításom   belém   van   építve”   (Lannert Judit  nyomán Szeverényi Irmától)

A gyerekek eredménye és a tanárok óraszervezése (felkészülés – óratervezés) között erős pozitív korreláció van. A termék nem az eredmény. Az a legfontosabb, hogy a gyerek hogyan éli meg az egész tanulási folyamatot.

Ami az oktatás minőségét illeti,  a kutatások tisztán mutatják, hogy mennyi minden múlik a tanárokon, akik sokféle "okos" eszközt ismernek, használnak, ami élvezetesebbé, hatékonyabbá teszi a tanítást és tanulást egyaránt. 8 meghatározó tényezőt állapítottunk meg, ami alapvetőleg meghatározza a tanári munka minőségét.

  1. Óraszervezés
  2. Módszer
  3. Viselkedés
  4. Visszacsatolás az érintettektől (társadalomtól, szülőktől, diákoktól, kollégáktól, vezetőktől)
  5. Együttműködés a pedagógusok között
  6. Dokumentálás
  7. Továbbképzés
  8. Önreflexió

A megbeszélés során kiderült, hogy tovább kell dolgozni a tanári gyakorlat támogatásán és a tanárok képzésén. Számos jó gyakorlatot láttunk az IKT eszközök használatára mind tanáriban, mind a tanórákon.